«عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی
سرخط خبرها

نگاهی به فیلم «بیرو» | امید و انگیزه آخرین چیزی است که از «بیرو» می‌توان دریافت کرد!

  • کد خبر: ۹۸۳۰۰
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
نگاهی به فیلم «بیرو» | امید و انگیزه آخرین چیزی است که از «بیرو» می‌توان دریافت کرد!
اگر فرض کنیم علیرضا بیرانوند از خط داستانی و تمام فرآیند ساخت «بیرو» مطلع بوده و نفهمیده چه چیزی دارند از زندگی‌اش می‌سازند بدون تعارف باید او را در ساخت چنین کاریکاتوری از شخصیتش شریک بدانیم. اما همچنان مقصر اصلی باخت سنگین «بیرو» کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس آن است.

کلانتری | شهرآرانیوز - اگر فرض کنیم علیرضا بیرانوند از خط داستانی و تمام فرآیند ساخت «بیرو» مطلع بوده و نفهمیده چه چیزی دارند از زندگی‌اش می‌سازند بدون تعارف باید او را در ساخت چنین کاریکاتوری از شخصیتش شریک بدانیم. اما همچنان مقصر اصلی باخت سنگین «بیرو» کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس آن است: فعلا این واقعیت را که چه قهرمانان و اسطوره‌های زنده و درگذشته‌ای می‌توانستند به جای بیرانوند سوژه یک فیلم شوند کنار بگذاریم و این‌طور سوال اول را بپرسیم: واقعا انتخاب بیرانوند برای داستان زندگی او و سختی‌هایش بوده است یا سوژه راحت‌تری برای نزدیک‌شدن به ابعاد شخصیتی یک فوتبالیست سختی‌کشیده وجود نداشته تا بتوان امید و انگیزه را از راه سینما به مخاطب القا کرد؟ با تأکیدی که فیلم‌ساز روی قصدش از ساخت این فیلم داشته همین‌جا سوال بعدی را بپرسم: چطور می‌شود فیلمی که به‌طرز خودویرانگری لحظات تأثیرگذارش را با ریتم غلط و نما‌های کلوزآپ و تدوین و دیالوگ‌های کم‌مایه نابود می‌کند جدی گرفت و امید و انگیزه از داستانش برداشت کرد؟ درواقع کارگردان به‌عمد بخش‌هایی از زندگی بیرانوند را به‌نفع ساخت یک تصویر قهرمانانه اما کاملا کمیک حذف کرده است. نمی‌شود ریتم احمقانه و حرکات دوربین بی‌معنی صحنه‌های فوتبالی فیلم را به کارتون فوتبالیست‌ها نسبت داد و گفت «نسل من با کارتون فوتبالیست‌ها خاطره زیادی دارند.» واقعا امید و انگیزه آخرین چیزی است که از «بیرو» می‌توان دریافت کرد.

با چه متر و معیاری می‌توان «بیرو» را کنار «رودی» (۱۹۹۴)، سه‌گانه «گل» (۲۰۰۵)، «سرزمین رؤیاها» (۱۹۸۹)، «حلقه رؤیاها» (۱۹۹۴)، «به دنبال اریک» (۲۰۰۹) و «مارادونا» (۲۰۰۸) و (۲۰۱۹) و انبوهی فیلم بیوگرافی ورزشی گذاشت و همه این‌ها را فیلم‌هایی درباره امید نامید؟

اولین قدم ساخت درام ورزشی پیدا کردن ارتباطی بین ورزش و زندگی، و اولین گام ساخت بیوگرافی ورزشی انتخاب لحن و تأکیدی است که بتوان حول آن، شخصیت را به مخاطب شناساند. اشتباه کارگردان «بیرو» این است که گمان کرده باید خود زندگی شخصیت واقعی آن‌قدر پربار باشد تا مثلا بتوان آن را بدون دردسر در داستانی روایت کرد. خیر آقای عباس‌میرزایی! هنر واقعی شما جایی است که از قهرمانی ورزشی، قهرمانی داستانی بسازی. اگر نمی‌توانی ارتباطی بین فوتبال و سینما و زندگی پیدا کنی باید بی‌خیالش شوی. اگر نمی‌توانی نشان دهی چرا فوتبال تا این‌حد برای یک‌نفر با ارزش است که دست به هر کاری می‌زند باید با خودت بیشتر فکر کنی و وقتت را صرف کار یا فیلم دیگری بکنی.

باید به هیئت انتخاب جشنواره فجر هم چیزی بگوییم: انتخاب چنین آثاری به تنوع ژانری و کاشتن چیزی که در آینده ثمری از آن برداشت کرد منجر نمی‌شود. مهیب‌ترین پیامدش این است که فیلم‌ساز‌های دیگر با همین فرمول از شخصیتی که هنوز قدش به طراز سینما و یک فیلم بیوگرافی نرسیده فیلمی می‌سازند و به جشنواره می‌فرستند؛ به نظر می‌رسد ساخت چنین آثاری کار ساده‌ای است؛ اما سخت‌ترین کار برای هیئت انتخاب، رد کردن آن‌هاست.

 
معرفی فیلم «دسته دختران» منیر قیدی
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->